Audio Physic Codex Ηχεία Δαπέδου
[ Απόδοση Δοκιμής από το e-περιοδικό 'The Ear' , 2024 ]
Τελευταία φορά που αξιολόγησα ηχεία της Audio Physic ήταν πριν από περίπου είκοσι χρόνια. Θυμάμαι ότι αυτή η γερμανική εταιρεία είχε πρωτοποριακούς τρόπους επίλυσης προβλημάτων στον τομέα κατασκευής πολύ υψηλής ποιότητας (high-end) μοντέλων και τα ηχεία ήταν τόσο καλά, που λυπήθηκα όταν σταμάτησα να τα συναντώ. Στα χρόνια που μεσολάβησαν, η παρουσία τους στο Ηνωμένο Βασίλειο σχεδόν εξαφανίστηκε, οπότε είναι ελάχιστα γνωστά εδώ. Ωστόσο, πρόσφατα η Cyrus ανέλαβε τη διανομή τους στην περιοχή μου. Aποστολή της, να ξαναχτίσει τη φήμη της μάρκας (τοπικά). Με αναμνήσεις από τα Audio Physic Spark που άκουσα πριν από αρκετά χρόνια, ήθελα πολύ να αξιολογήσω ένα νέο ηχείο δαπέδου. Τα Codex ήταν διαθέσιμα για τη δοκιμή, σε μια περίοδο ανάμεσα σε εκθέσεις και παρουσιάσεις.
Με ύψος 119,5 εκατοστά, τα Codex είναι αρκετά μεγάλα και βαριά. Διατίθενται σε φινίρισμα μαύρο ή ξύλινου καπλαμά επιλογής σας: το ζευγάρι που έφτασε στον χώρο μου είχε ξύλινο φινίρισμα υψηλής γυαλάδας, κατασκευασμένο με εξαιρετική προσοχή στη λεπτομέρεια. Φαίνεται ότι εφαρμόζονται αρκετές στρώσεις βαφής και γυαλίσματος σε κάθε ζευγάρι, κάνοντάς τα να λάμπουν εντυπωσιακά. Αλλά αυτό δεν προσδίδει μόνον αισθητικά, παρά και στον ήχο. Η ασυνήθιστη προσέγγιση της Audio Physic στον σχεδιασμό των ηχείων ξεκινά από το εξωτερικό και επεκτείνεται μέχρι τα πίσω τερματικά και τις βάσεις τους. Αντί να επενδύουν σε ένα συμβατικό περίβλημα από MDF, η Audio Physic υιοθέτησε μια πολυεπίπεδη κατασκευή, με πάνελ κολλημένα εξωτερικά χρησιμοποιώντας μια μόνιμη, ελαστική αποσβεστική στρώση.Το επάνω μέρος της πρόσοψης (σε μαύρη απόχρωση) αποτελείται από ένα αποσπώμενο πάνελ γυαλιού/Valchromat, το οποίο συγκρατείται στη θέση του με μαγνήτες. Αυτό κρύβει τους σκελετούς-πλαίσια των μονάδων ηχείων, προσφέροντας μια καθαρή και λιτή εμφάνιση (διατίθεται επίσης και προαιρετική γρίλια).Εσωτερικά, υπάρχουν πολλαπλές ενισχύσεις, είτε με πάνελ τύπου κυψελωτής δομής, είτε με κεραμικό αφρό. Αυτές οι ενισχύσεις δεν προσφέρουν μόνον υψηλή ακαμψία αλλά διαθέτουν μια ανοιχτή, πορώδη δομή, που αφήνει το μέγιστο δυνατό χώρο για να "αναπνέουν" οι μονάδες του Codex.
Η προσοχή στην εξομάλυνση των μηχανικών δονήσεων εκτείνεται ακόμη και στα τερματικά-μπόρνες καλωδίων της WBT Nextgen, οι οποίες πρακτικά είναι μηχανικά αποσυνδεδεμένες από την καμπίνα του ηχείου. Επιπλέον, τα 'πόδια΄ στήριξης του Codex περιέχουν αντικρουόμενους μαγνήτες που αναρτούν τα ηχεία και τα απομονώνουν από το δάπεδο (αυτά προσφέρονται ως προαιρετικό πρόσθετο και δεν περιλαμβάνονται στη βασική συσκευασία). Για την αποφυγή ηλεκτρομαγνητικών αλληλεπιδράσεων, κάθε τμήμα του crossover συχνοτήτων είναι τοποθετημένο κοντά στην αντίστοιχη μονάδα οδήγησης, διατηρώντας τα επιμέρους κυκλώματα και τα πηνία τους σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους. Οι χαμηλές συχνότητες ανατίθενται σε ένα γούφερ 10 ιντσών κώνου από συμπιεσμένο χαρτοπολτό, το οποίο είναι τοποθετημένο εκτός οπτικής επαφής στο κάτω μέρος της καμπίνας και πλάι. Αυτό διαχειρίζεται μόνο συχνότητες κάτω από 100Hz και σύμφωνα με την εταιρεία, αποδίδει έως και 28Hz (!) από την θέση του στη βάση του μοντέλου, εγκατεστημένο μέσα σε ένα μπλοκ κεραμικού αφρού ανάμεσα στην περιοχή μεταξύ εσωτερικού περιβλήματος και εξωτερικής πλευράς.
Όλες οι υπόλοιπες μονάδες διαθέτουν κώνους από ανοδιωμένο αλουμίνιο με κεραμική επίστρωση (CCAC). Τα τουίτερ είναι μοναδικά στην κατασκευή τους. Δεν είναι καθαρόαιμα θόλου, αλλά ένας συνδυασμός κώνου και θόλου. Ο κώνος είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο, το οποίο προσδίδει ακαμψία, ενώ η εξωτερική περίμετρος και η άκρη του καλύπτονται με τσόχα, πιθανότατα για να βοηθήσουν στην απορρόφηση ενέργειας, στην αποτροπή στασίμων κυμάτων και στην εξασθένιση ορισμένων παλμών του κώνου. Ωστόσο, μου προκάλεσε έκπληξη το γεγονός ότι ο κεντρικός θόλος είναι φτιαγμένος από μαλακό πλαστικό ή καουτσούκ, το οποίο θα συμβάλλει σημαντικά λιγότερο στον ήχο, προσθέτοντας ταυτόχρονα αποσβεστική λειτουργία.
Επιπλέον, τόσο το τουίτερ όσο και οι μονάδες μεσαίων συχνοτήτων χρησιμοποιούν τεχνικές που εξαλείφουν την ανάγκη για τοποθέτηση "πίσω αράχνης" (rear spider) που αφορά την κεντροθέτηση του πηνίου φωνής στο μαγνητικό κενό. Τα τουίτερ θόλου συνήθως δεν χρειάζονται "αράχνη", αλλά οι κώνοι συνήθως τη χρειάζονται. Γιατί, λοιπόν, να εξαλείψουν αυτό το φαινομενικά αθώο εξάρτημα; Το πρόβλημα είναι ότι οι αράχνες μπορούν να προκαλέσουν συντονισμούς και ανακλάσεις του αέρα, οι οποίες καθυστερούν χρονικά και επιστρέφουν πάλι μέσω του κώνου. Επιπλέον, η μη γραμμική ακαμψία της αράχνης μπορεί να προκαλέσει παραμόρφωση. Επομένως, η εξάλειψή της φαίνεται να είναι μια καλή ιδέα. Μια άλλη τεχνική που εφαρμόζεται στις μονάδες μεσαίων συχνοτήτων και τουίτερ στο Codex είναι αυτό που η Audio Physic αποκαλεί «ενεργή απόσβεση κώνου» (active cone damping). Πρόκειται για μια πρωτοποριακή μέθοδο προσάρτησης του περιβλήματος, το οποίο είναι μικρότερο από τον κώνο. Αυτό επιτυγχάνεται με τέντωμα και πρακτικά καλύτερη ανεξαρτητοποίηση της περιοχής του περιγράμματος κάθε κώνου, μέσω μιας συμπιεστικής εφαρμογής, που μαζί με την κόλλα αποσβένει τους κραδασμούς. Επιπλέον, το περίγραμμα είναι επίπεδο, χωρίς το συνηθισμένο σχήμα «U», το οποίο συχνά δημιουργεί αντι-συντονισμούς, προκαλώντας εξασθένηση και αποθήκευση ενέργειας που οδηγούν σε ακουστή χρωμάτιση. Είναι προφανές ότι έχει επενδυθεί πολλή πρωτοτυπία, σκέψη και καινοτόμες λύσεις για την αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων, αντί απλώς να ακολουθούνται οι συνήθεις πρακτικές. Η προσοχή στην εξάλειψη ανεπιθύμητων δονήσεων επεκτείνεται ακόμη και στο πλαίσιο της μονάδας μεσαίων συχνοτήτων, το οποίο διαθέτει διπλή κατασκευή σκελετού-"καλαθιού" (dual-basket construction), με μικρή επιφάνεια επαφής μεταξύ του εσωτερικού και εξωτερικού "καλαθιού". Επιπλέον, υπάρχει αποσβεστική μόνωση για τη μείωση της μετάδοσης δονήσεων μεταξύ του κώνου και του περιβλήματος.
Πάνω από τα 100Hz και κάτω από τη συνεισφορά της μονάδας μεσαίων συχνοτήτων, αναλαμβάνει ένας πιο συμβατικός οδηγός 7 ιντσών. Αυτός επιτρέπει στο γούφερ να «σηκώσει το βάρος» των πολύ χαμηλών συχνοτήτων, απαλλάσσοντας τη μονάδα 7 ιντσών από μεγάλες διαδρομές. Η Audio Physic υποστηρίζει ότι αυτή η διαίρεση στην περιοχή των μπάσων προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά την τοποθέτηση των ηχείων στο χώρο, σε σχέση με τα παραδοσιακά σχεδιασμένα ηχεία. Φυσικά, όλα αυτά θα είχαν μικρή σημασία αν τα Codex δεν προσέφεραν τα ανάλογα ακουστά αποτελέσματα. Δεν είχα διαβάσει καμία από τις παραπάνω σχεδιαστικές φιλοσοφίες και τις καινοτόμες τεχνικές πριν τα ακούσω, ώστε να επηρεάσουν την κρίση μου. Έτσι, πέρα από τις ευχάριστες αναμνήσεις του Spark, δεν είχα καμία προκατάληψη για τον ήχο των Codex. Θα ανταποκριθούν στις υψηλές προσδοκίες ;
Ποιότητα Ήχου
Δεν θα έπρεπε να έχω καμία αμφιβολία. Από τα πρώτα κιόλας μέτρα του έργου The Tumblers του Rimsky Korsakov, από το The Snow Maiden (Eiji Oue, Minnesota Orchestra, Reference Recordings RR906), η μουσική γέμισε το δωμάτιο με εκπληκτική ζωντάνια. Τα χάλκινα όργανα ακούγονταν υπέροχα, με εκείνη την πλούσια, λαμπερή υφή που χαρακτηρίζει το ρωσικό στυλ. Η μπότα προσέφερε εντυπωσιακή δυναμική με βάθος, ενώ τα κύμβαλα κυριολεκτικά 'έσκαγαν' με πειστικότητα. Τα όργανα της ορχήστρας διαχωρίζονταν όμορφα, με μια εξαιρετική αίσθηση του βάθους και πλάτους αλλά και της φυσικότητας. Και μέσα στη δύναμη της πλήρους ορχήστρας, το μικρό μουσικό τρίγωνο ήταν ξεκάθαρο και ευδιάκριτο, πίσω στη σκηνή. Η οπτική της ορχήστρας δεν έδινε την αίσθηση ενός στενού κοντινού πλάνου, αλλά μιας πραγματικά μεγάλης ομάδας ερμηνευτών. Την αίσθηση του 'μεγάλου' ήχου, τοποθετημένου ελαφρώς πιο πίσω, στην απόσταση όπως βρίσκεται η σκηνή στην πραγματικότητα. Με όλο το δράμα και τη δυναμική αυτής της σύνθεσης, οι υψηλές συχνότητες αποδίδονταν τόσο απαλές σαν... βούτυρο! Όλα ήταν στο πόστο τους, χωρίς τίποτα να ακούγεται υπερβολικό. Αυτή λοιπόν, ήταν μια εξαιρετική αρχή για την ακουστική εμπειρία μου και μπορώ να πω με σιγουριά ότι η πρώτη εντύπωση συνεχίστηκε με τον ίδιο τρόπο. Βέβαια, πρόκειται για μια ηχογράφηση που αναδεικνύει ευρύτερα τα ηχοσυστήματα, οπότε αναμενόταν να ακούγεται καλά, αλλά τα Audio Physic Codex έδειξαν ξεκάθαρα ότι μπορούν να προσφέρουν τρομερές δυναμικές, βαθύ χαμηλό και λεπτότητα. Ήταν εντυπωσιακά, αλλά με έναν χαμαιλεοντικό τρόπο, τραβώντας την προσοχή όχι στον εαυτό τους, αλλά στη μουσική.
Στη συνέχεια, δοκίμασα το Τρίτο Κοντσέρτο για Πιάνο του Rachmaninov, ερμηνευμένο από τον Byron Janis με τη London Symphony Orchestra, καθώς και το Δεύτερο Κοντσέρτο, από τη Minneapolis Symphony Orchestra, και τα δύο υπό τη διεύθυνση του Antal Dorati (Mercury Living Presence, ηχογραφημένα το 1960 και 1961). Επέλεξα αυτές τις ηχογραφήσεις όχι επειδή είναι τέλειες, γιατί δεν είναι, αλλά επειδή μπορούν να ακουστούν είτε εξαιρετικά ,είτε από την άλλη και αδιάφορα – ανάλογα με το σύστημα. Οι χροιές των εγχόρδων σε αυτή την ηχογράφηση δεν είναι οι καλύτερες – μπορεί να ακούγονται σκληρά ή «συρμάτινα». Ωστόσο, με τα Codex στο σύστημά μου, τα έγχορδα τελικά είχαν μια βελούδινη αίσθηση – ιδιαίτερα ευχάριστα και καθόλου σκληρά ή διαπεραστικά. Το τουίτερ των Codex φαίνεται να στερείται οποιασδήποτε αιχμηρότητας ή υπερβολής, αποδίδοντας ένα καθαρό και εκτεταμένο πρίμο.
Ηχογραφήσεις με πιάνο, όπως του Janos, ακούστηκαν καθαρές και εστιασμένες, ενώ τα λεπτά pizzicato των εγχόρδων πέρασαν στον χώρο ακρόασης διακριτά. Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν ότι όλες αυτές οι ηχητικές αρετές ενώνονταν σε μια ενιαία εμπειρία, χωρίς να δίνεται η αίσθηση ότι κάποια συχνοτική περιοχή υπερτονιζόταν.Τα ηχεία έμοιαζαν να «εξαφανίζονται» από την ακουστική σκηνή, προσφέροντας αποτελέσματα που πείθουν ιδιαίτερα σε ηχογραφήσεις εντός συναυλιακών αιθουσών κλασσικής (ακουστικής) μουσικής. Η ικανότητά τους να αποδίδουν αυτό το επίπεδο συνοχής και φυσικότητας ήταν αξιοσημείωτη.
Οι υψηλές και μεσαίες συχνότητες των Codex χαρακτηρίζονται εξαιρετικά ρευστές αλλά ταυτόχρονα ομαλές και γλυκές, όταν στο σύστημα συνυπάρχει και μια καλή πηγή. Αντίστοιχα, η απόδοση των μπάσων ήταν απόλυτα ισορροπημένη, χωρίς ίχνος υπερβολής, «φουσκώματος» ή θολότητας. Αν προτιμάτε έναν ήχο με αιχμηρές υψηλές συχνότητες που αναδεικνύουν τις υψηλές νότες και τα μεταβατικά τους, φωνητικά που ξεχωρίζουν έντονα ή υπερανάλυση - τονισμός των λεπτομερειών, ίσως αυτά τα ηχεία να μην είναι το «φλιτζάνι του τσαγιού σας». Ωστόσο, για μένα, ακούγονταν με άριστη φυσικότητα. Μια ακόμη παρατήρηση είναι ότι τα Codex ποτέ δεν ακούστηκαν μεταλλικά ή «αποστειρωμένα». Αυτό αποτελεί απόδειξη της εξαιρετικής σχεδίασης που έχει υλοποιήσει η Audio Physic στις μονάδες οδήγησης και τα διαφράγματα.Έπαιξα πάρα πολλή μουσική από διάφορες πηγές μέσω αυτών των ηχείων, απλώς για την καθαρή απόλαυση της ακρόασης. Ξεχνώντας να σημειώνω ταυτόχρονα παρατηρήσεις. Χρησιμοποίησα streamers όπως τα μοντέλα της Moon 390 και Auralic Altair G2.1, τα οποία τροφοδοτούσαν έναν ενισχυτή Creek Destiny. Ακόμη και από μια Skybox συσκευή μέσω Toslink στους παραπάνω streamers ή μέσω ενός Burson Conductor 160 DAC στον ενισχυτή Creek, ο ήχος ήταν εξαιρετικός.
Για παράδειγμα, ακούγοντας την εκπομπή του BBC 60 Years of Pop Music και 60 Years of Classical, ακολουθούμενη από τη Northern Soul Night με τον Stuart Maconie, η εμπειρία ήταν απολαυστική.Τα Codex ανέδειξαν τις τεράστιες διαφοροποιήσεις στην ποιότητα του ήχου που χαρακτηρίζουν, στις περισσότερες περιπτώσεις, ιστορικές ηχογραφήσεις. Ακούγοντας την Joni Mitchell στο Clouds (1971) μου θύμισε πόσο υπέροχη φωνή είχε. Ομοίως, η ηχογράφηση του BBC TV με την Ella Fitzgerald και τον Oscar Peterson στο As Time Goes By ήταν μαγική. Παρ' όλα αυτά, ξεκάθαρα «vintage». Ενώ τα ηχεία είναι ευαίσθητα στην ποιότητα του προγράμματος και αποδίδουν εξαιρετικά με καλές πηγές, δεν χρειάζονται την τέλεια δισκογραφία για να είναι απολαυστικά.Αυτό, όμως, δεν αναιρεί το γεγονός ότι οι πιο πρόσφατες κλασικές ηχογραφήσεις των Proms από το BBC ήταν απλά μεγαλειώδεις. Οι ηχολήπτες του BBC αποδεικνύουν ότι παραμένουν αξεπέραστοι στη τοποθέτηση μικροφώνων και την (συχνοτική) εξισορρόπηση ζωντανών παραστάσεων.
Η περιέργεια μου από την τηλεοπτική εμφάνιση της Joni Mitchell του 1971 με οδήγησε να αναζητήσω στο Qobuz την ηχογράφηση της συναυλίας της Mitchell και του James Taylor στο Paris Theatre από το BBC. Τα Codex αναδημιούργησαν μια πλήρη ηχητική εικόνα της φωνής της Mitchell και της ακουστικής της κιθάρας σε συνδυασμό με τη φυσική ακουστική του χώρου, επιστρέφοντάς με νοητά στο 1971, όταν είχα πρωτοακούσει την εκπομπή.Αν και ίσως περιττό, προχώρησα με περισσότερη μουσική από streaming και CD, σε διάφορα είδη. Για παράδειγμα, το The Blues from Duke’s Big 4 του Duke Ellington στα τελευταία του χρόνια (JVC XR 0022-2) ήταν εντυπωσιακό. Το πιάνο του Ellington αποδόθηκε πειστικά, ενώ η μπάντα ήταν σαφέστατα τοποθετημένη στον χώρο, με εξαιρετική στερεοφωνική εικόνα.Αλλάζοντας τελείως ύφος, κομμάτια όπως το Give Life Back To Music και το Get Lucky από το Random Access Memories των Daft Punk αποτέλεσαν εξαιρετική δοκιμασία για την απόδοση των μπάσων των Codex. Το δωμάτιο γέμισε με ισχυρά και καλοχρονισμένα μπάσα, όχι μόνο βαθιά αλλά και με υφή, που ένιωθες και άκουγες χωρίς να γίνονται ποτέ «υπερβολικά». Η συνήθως δύσκολη ισορροπία μεταξύ ταχύτητας και βάθους των χαμηλών επιτεύχθηκε άριστα, με την Audio Physic να βρίσκει τη χρυσή τομή.
Συνοψίζοντας
Από τις υψηλές στις χαμηλές συχνότητες, τα ηχεία Codex είναι ένα επίτευγμα τεχνικής αρτιότητας της Audio Physic. Πέρα από το ενδιαφέρον άποψης της μηχανικής/σχεδίασης, είναι εξαιρετικά στη μουσική αναπαραγωγή - το πιο σημαντικό. Δεν ανήκουν στις κατηγορίες των «υπερβολικά λεπτομερών» ή «αναλυτικών» ηχείων, αλλά έχουν όπως συνηθίζεται και λέμε γεμάτο, σωματώδη χαρακτήρα. Εδώ επίσης, αυτό σημαίνει ότι δεν επιβάλλουν τη δική τους «υπογραφή» και αφήνουν τη μουσική να έρθει απευθείας στον ακροατή. Εξαφανίζονται κυριολεκτικά μέσα στον χώρο, προσφέροντας απόλαυση, ιδιαίτερα με ηχογραφήσεις ακουστικών οργάνων και φωνητικά. Η μεσαία περιοχή είναι ρευστή, οι υψηλές συχνότητες λεπτομερείς και στρωτές, ενώ τα μπάσα είναι "ευκίνητα", καλοχρονισμένα και εντυπωσιακά όταν απαιτείται. Έκπληξη αποτελεί η ικανότητά τους να αποδίδουν βαθιές χαμηλές συχνότητες χωρίς θαμπάδα. Εν ολίγοις, τα Codex είναι μεγαλειώδη – και, ναι, θα μου λείψουν όταν φύγουν.
Τύπος: bass-reflex loaded 4-δρόμων ηχείο δαπέδου
Μονάδες:
Bass: 250χιλ. κώνου από χαρτί (paper cone)
Mid bass: 180χιλ. κώνου από αλουμίνιο (aluminium cone with double surround)
Midrange: 150χιλ. κώνου από αλουμίνιο (aluminium cone)
Tweeter: 39χιλ. κώνου από αλουμίνιο (aluminium cone & soft dome)
Απόκριση Συχνοτήτων: 28 – 40,000 Hz
Αντίσταση/Φορτίο: 4 Ohms
Ευαισθησία: 89dB
Διαστάσεις: 1195 x 202 x 370χιλ.
Βάρος: 38 κιλά
Διάφορες χρωματικές επιλογές & επιλογές ξύλου.
10 Χρόνια Εγγύηση.
Τιμή: 15.839,- ευρώ
Στα showrooms της Heaven Audio φιλοξενούμε και διαθέτουμε μερικά από τα καλύτερα high-end & hi-fi ηχεία στον πλανήτη !
Πάντοτε στους χώρους μας, σε μόνιμη παρουσία προς ακροάσεις και τα high-end ηχεία της Γερμανικής Audio Physic.
Validate your login