JBL Stage A190 Ηχεία Δαπέδου [ Δοκιμή: περιοδικό The Absolute Sound ]

JBL Stage A190 Ηχεία Δαπέδου [ Δοκιμή: περιοδικό The Absolute Sound ]

JBL Stage A190 Ηχεία Δαπέδου

[ Απόδοση Δοκιμής από το περιοδικό The Absolute Sound ]

[ άρθρο του Neil Gader ]

Τα αυτιά μου πάντα "τεντώνονται" όταν ακούω το όνομα JBL. Την εποχή πριν συνθέσω κάποιο high-end home audio σύστημα στο δεύτερο χώρο μας, οι γονείς μου και οι γονείς των φίλων μου είχαν όλοι είτε Altecs είτε JBL στα σαλόνια τους. Τα γούφερ με τη λευκή μεμβράνη του κώνου και οι μονάδες των υψηλών σε φόρτιση κόρνας, οι καμπίνες με το εξαιρετικό φινίρισμα σε μια πολύ σκούρα επένδυση εξέπεμπαν δύναμη και ποιότητα. Αργότερα, ένα από τα πρώτα μου "πραγματικά" υψηλής πιστότητας συστήματα χτίστηκε γύρω από τα ηχεία JBL L-100 της εποχής του '70, την τότε εμπορική -ας πούμε- έκδοση των στούντιο monitor ηχείων 4310 - ναι, αυτά με την αφρώδη γρίλια Quadrex (υποθέτω πορτοκαλί, αν θυμάμαι καλά). Σήμερα, οι οπαδοί και όσοι παρατηρούν τα δρώμενα της JBL σημειώνουν ότι το αρχικό L-100 επανήλθε πρόσφατα σε διάθεση. Κυκλοφορεί και πάλι με την ονομασία L-100 Classic [4.690,-€]. Φυσικά, την εποχή εκείνη, αυτό που επίσης ήθελα να αποτήσω ήταν η λεγόμενη ηχοκονσόλα-έπιπλο, το JBL Paragon ή ένα ζευγάρι μεγαθήρια Voice of the Theatre για το ...μικροσκοπικό μου υπνοδωμάτιο, αλλά αυτά ήταν τότε το θεματικό των ονείρων ενός εφήβου!

Η JBL Stage είναι μια τρέχουσα σειρά με προσιτές προς μέτριες τιμές, που καλύπτει τόσο τον κόσμο του high fidelity στερεοφωνικού όσο και του οικιακού κινηματογράφου. Η γκάμα της είναι ευρεία, σχεδιασμένη και για συνδυασμούς μοντέλων ανάλογα με τον αριθμό των απαιτούμενων καναλιών (εκτός των κλασσικών 'δύο ηχείων' ή 'δύο συν υπογούφερ' που αφορούν κυρίως την μουσική αναπραγωγή), το μέγεθος του δωματίου και την επίπλωση. Η σειρά Stage περιλαμβάνει ένα τρίο ηχείων δαπέδου, ένα ζεύγος βιβλιοθήκης -πιο compact- δύο δρόμων, δύο προτάσεις για κεντρικά κανάλια σε εφαρμογή home theater, καθώς και ένα ζευγάρι υπογούφερ. Το μεγαλύτερο της οικογένειας Stage,μοντέλο A190 των 840 ευρώ ανά ζεύγος, είναι μια σχεδίαση τύπου δυόμισι δρόμων δαπέδου, με bass reflex. Οπτικά, η εμφάνιση του JBL A190 της δοκιμής θεωρείται απολύτως λιτή ή αν θέλετε 'επαγγελματική', χωρίς εμφανή διακοσμητικά στοιχεία. Η ορθογώνια καμπίνα είναι επιβλητική με ύψος ένα μέτρο και κάτι, ενώ διακρίνουμε και το εντυπωσιακό βάθος των 37 εκατοστών. Υπάρχουν τρεις μονάδες-οδηγοί, συμπεριλαμβανομένου ενός τουίτερ με θόλο αλουμινίου σχεδιασμένου και εδραιωμένου σε κυματοδηγό (ο κυματοδηγός βελτιώνει την ευαισθησία και τη διασπορά του τουίτερ, μεταξύ άλλων) και ενός ζεύγους γούφερ 8 ιντσών με κώνους πολυκυτταρίνης. Οι καμπίνες των ηχείων είναι κατασκευασμένες από MDF 5/8″. Ακόμη, βρίσκουμε εντός του Α190 πάνελ τύπου Dacron πάχους μιας ίντσας στην κορυφή, το κάτω μέρος, την πλάτη και τις πλευρές εντός θαλάμου του A190, για την απόσβεση των εσωτερικών στάσιμων κυμάτων. Περαιτέρω ενίσχυση αποτελούν τρεις στρατηγικά τοποθετημένες εγκάρσιες δοκίδες που μειώνουν τη μεταφορά των δονήσεων στην καμπίνα.

Όσο κι αν ακούγεται εντυπωσιακό, από πολλές απόψεις δεν ήταν τόσο μεγάλο το άλμα από το πρώιμο σύστημά μου JBL στο σημερινό μοντέλο Stage A190. Ορισμένοι παράγοντες (μεταξύ αυτών και φιλοσοφίας σχεδίων) σηματοδοτούν μια εταιρεία με βαθιές παραδόσεις και μακρά φήμη. Οι προσδοκίες πρέπει να ικανοποιούνται. Ακόμη και στο σχετικά χαμηλό τους κόστος, τα ηχεία A190, όπως όλα τα JBL, είναι προσεκτικά σχεδιασμένα. Εδώ και δεκαετίες, όπως στα επαγγελματικά μοντέλα προγόνους τους, η γενεαλογία και αισθητική studio-monitor είναι εκ πρώτης όψεως εμφανής. Τονικά, τα A190 είναι αυτό που λέμε... "βγάζουν την μουσική προς τα έξω". Αποδίδουν SPLs (sound pressure levels) σε επίπεδα που δεν είναι για τους 'αδύναμους' ή για όσους φοβούνται τα μπάσα. Η πρώτη μου εντύπωση ήταν πως εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα ηχείο που πρεσβεύει τη βαρύτητα στις χαμηλές συχνότητες και μια ισορροπημένη θέρμη στις μεσαίες συχνοτικές περιοχές, με το βιογραφικό του γεμάτο δύναμη & πυγμή. Από τα εναρκτήρια κτυπήματα τιμπάνων και των μπάσων τυμπάνων μέχρι τα ξεσπάσματα των χάλκινων πνευστών κατά τη διάρκεια του έργου Fanfare του Aaron Copland, είχα συνειδητοποιήσει ότι άφησα μακρυά τον 'άπαχο' συχνοτικά κόσμο όσων compact και mini-monitor ηχείων βάσης και είχα επιστρέψει στη χώρα της πλήρως φορτισμένης, εντυπωσιακής απόκρισης των χαμηλών. Εδώ επίσης, δεν υπήρχαν πολλές ελλείψεις όσον αφορά την απολύτη ελευθερία των δυναμικών.

Από την αρχή, τα JBL A190 φόρτισαν με ενέργεια το δωμάτιο, όπως μόνον τα διπλά (οκτώ ιντσών) γούφερ γνωρίζουν & μπορούν να 'εκτοξεύσουν' πολύ 'αέρα' στον χώρο. Ναι, είναι ικανά να το πράξουν. Τα συγκεκριμένα ηχεία θα τα παρομοιάσω ως έναν ελκυστικό, γεροδεμένο μουσικό ερμηνευτή που δείχνει τους 'μύες του' στις μεσαίες και ανώτερες περιοχές των χαμηλών ενώ δεν αφήνει την ενέργεια να ξεφύγει από τα χέρια του. Τα A190 παρέχουν ένα πλούσιο, γόνιμο περιβάλλον για βιολοντσέλο, μπάσο και χαμηλές στα κρουστά. Αυτό δημιούργησε μια πειστική αίσθηση του χώρου και μιας ατμοσφαιρικής άνθισης που μπορεί να φέρει (σε αυτή την τιμή) η JBL, είτε είστε λάτρης της κλασικής ή της τζαζ είτε κάποιος που απλά θέλει να χαλαρώσει με pop oldies. Δεν στρέφομαι συχνά σε ένα κλασικό ροκ κομμάτι όπως το «Come as You Are» των Nirvana στις δοκιμές μου, αλλά αυτά τα δαπέδου σε κουρδίζουν κατά κάποιο τρόπο να κάνεις «άτακτα πράγματα» με τα χειριστήρια έντασης. Καθώς η στάθμη αυξανόταν σε επίπεδα που πλησίαζαν τα επίπεδα ροκ συναυλίας, τα A190 έδειχναν ευχαρίστως το μέγεθος του kickdrum του ντράμερ Dave Grohl με τρόπο τόσο αυθεντικό που σχεδόν θα μπορούσα να τα μετρήσω με μετροταινία! Γυρνώντας στο monster hit του συγκροτήματος «Smells like Teen Spirit», τα A190 φάνηκε να απελευθερώνουν την πλήρη δυναμική ώθηση του ρεφρέν χωρίς καμία ένδειξη υστέρησης. 

Οι κρουστικές λεπτομέρειες και οι γραμμές μπάσου αναπαρίστανται καθαρά. Η μουσική παίζει μέσα από τα A190 σαν μια μηχανή χωρίς σιγαστήρες. Ωστόσο, ακόμη και με όλες τις δικές μου προκλήσεις, η τραχιά φωνή του Kurt Cobain αναπαράχθηκε ομαλά και σταθερά μέσα στον ακουστικό χώρο μου. Ήταν χάος, ναι, αλλά χάος υψηλής ανάλυσης. Όσον αφορά την τονική ισορροπία τώρα, τα A190 ήταν αξιέπαινα ουδέτερα, χωρίς να τσαλακώνουν ή να παρουσιάζουν με άσχημο τρόπο τα πρίμα. Απουσίαζε επίσης η συχνή αντίληψη της λεγόμενης μονής νότας στα μπάσα (δηλαδή ομογενοποίησης και ασάφειας στις μεσοχαμηλές νότες) , κάτι το πολύ συχνό στις οικονομικές σειρές ηχείων. Το γράφημα απόκρισης συχνότητας που μοιράστηκε μαζί μου η JBL κατόπιν αιτήματός μου, ταίριαζε λίγο πολύ με αυτό που άκουγα - μια μικρή έμφαση-παρουσία της μεσαίας περιοχής και ρηχές, σύντομες κοιλότητες γύρω από τα σημεία διασταύρωσης cross 1,4 και 2kHz. Ουσιαστικά εξαιρετική απόκριση για ένα ηχείο μέτριας-χαμηλής τιμής. Πολλά, όσα έχω συναντήσει και σε πολύ υψηλότερες τιμές θα έπρεπε να ήταν ...εξίσου τυχερά!

Η φωνητική αναπαραγωγή και το ηχόχρωμα, τόσο των γυναικών όσο και των ανδρών, βαθμολογείται ως πολύ καλή με μια ελαφριά προς τα μπροστά τάση παρουσίασης. Ενέργεια που βρίσκω πολύ πιο συμπαθητική από τα μοντέλα που σε «τοποθετούν πιο πίσω» σε σκηνική εικόνα, σε μια πιο υποχωρητική θέση. Οι τραγουδιστές ήταν επίσης καλά κεντραρισμένοι στη σκηνή. Υπήρχε καλή οριοθέτηση των μουσικών ειδώλων και χώρος μεταξύ των τραγουδιστών. Κάποιες ηχογραφήσεις υπογραμμίζουν καλύτερα αυτή την ικανότητα των JBL. Για παράδειγμα ανατρέξτε στις επανεκδόσεις της Audio Fidelity Peter, Paul & Mary του Steve Hoffman. Τραγούδια όπως το «All My Trials» ή το «500 Miles» ακούστηκαν πολύ αποκαλυπτικά με τα A190. Τα ηχεία δικαίωσαν αυτές τις παραγωγές! Παρ' όλα αυτά, εξακολουθεί να υπάρχει μια έντονη έμφαση και ένα «καδράρισμα» της ενέργειας που τόνιζε τα φωνητικά όπως αποκάλυψε το μοντέλο στη μονοφωνική διασκευή του «Stardust» από τον Nat King Cole. 

Ένα πλεονέκτημα των Α190 ακόμη, είναι πως μεταφέρουν σε αφθονία στον ακροατή την ατμοσφαιρικότητα μιας παράστασης. Επιτρέπουν στα στενότερα όρια του χώρου ακρόασής σας να 'περάσει' η αντίληψη αυτή σε μεγάλο βαθμό. Όσον αφορά τη δημιουργία του ηχητικού σκηνικού, τουλάχιστον σε οριζόντια αλλά και κάθετη βάση, ήταν καλή για την κατηγορία τιμής, εμφανίζοντας τα ορχηστρικά σύνολα αρκετά καλά τοποθετημένα στο πλάνο. Ωστόσο, η διαστρωμάτωση της σκηνής από εμπρός προς τα πίσω ήταν ελλιπής, όπως για παράδειγμα κατά τη διάρκεια της σουίτας Pulcinella του Stravinsky. Υπήρχαν στιγμές καλές και στιγμές που δεν μπορώ να γράψω πως το μοντέλο περιέγραψε πολύ καλά τα όποια ακουστικά όρια του ηχογραφημένου χώρου. Δύσκολα άγγιζε τα επίπεδα που θα ήλπιζα.

Περιστασιακά αποκόμισα την εντύπωση ότι το τουίτερ ήταν λίγο πιο 'μπροστά' από τις οκτάβες του μπάσου όπως και άκουσα έναν ελαφρότατο χρωματισμό της καμπίνας των ηχείων ή την αλληλεπίδραση της οπής bass reflex σε γνωστά κομμάτια με έντονες χαμηλές, όπως το «Palermo Notturno» του Renaud Garcia-Fons ή στα κρεσέντο του «Fanfare for the Common Man» του Copland. Οι μουσικές εικόνες που προβάλλονται κατά την ηχητική αναπραγωγή με τα JBL A190 θα μπορούσαν να είναι και πιο κομψές, μερικές φορές. Κατά τη διάρκεια του One on One του Clark Terry , μιας συλλογής ντουέτων πιάνου/τρομπέτας, στο παρελθόν σε άλλες δοκιμές, έλαβα μια ανώτερη πληροφόρηση των κινήσεων κατά μήκος του κλαβιέ του πιάνου που μου επιτρέπει να οραματιστώ τα χέρια του καλλιτέχνη πάνω στα πλήκτρα. Εδώ αυτές οι κινήσεις ήταν λίγο ασαφής. Υψηλότερα επίπεδα διαφάνειας και λεπτομέρειας χαμηλού επιπέδου ανήκουν λίγο πιο πέρα από τις αρμοδιότητες του JBL. Στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια της «A Sussex Overture» του Malcom Arnold τα crash cymbals ακούστηκαν κάπως ακοντρολάριστα και υποτονισμένα, ενώ η ορχηστρική διαστρωμάτωση και οι εικόνες των μουσικών ειδώλων ήρθαν στο χώρο λίγο πιο προσεγγιστικά.

Κοντά στα οκτακόσια σαράντα ευρώ ανά ζεύγος ηχείων, υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός από τις προσωπικά αγαπημένες Elac και Emotiva, μεταξύ άλλων. Η πρώτη, εξοπλισμένη με ένα ομόκεντρο μεσαίων/τουίτερ προσφέρει επίπεδο απεικόνισης ακριβείας των θέσεων κάθε μουσικού, που το A190 δεν μπορεί να φτάσει. Το Emotiva Airmotiv T1 πάλι, διαθέτει αυτό το απολαυστικό τουίτερ τύπου ταινίας. Τo A190 λαμβάνει περισσότερο τη θέση εκτελεστή για όλες τις χρήσεις, ισχυρού και ικανού σε πολλά από τα επιμέρους κριτήρια. Κάθε ηχείο σε αυτή την κατηγορία υπολείπεται λίγο από την τελειότητα, αλλά αν ο στόχος είναι η μουσικότητα και μια απόδοση πλήρους φάσματος, μαζί με την ανώτερη δυνατή δυναμική αυθεντικότητα, τα JBL Stage A190 έρχονται ως μια από τις καλύτερες και πιο προσιτές προσπάθειες στον κόσμο της λογικής τιμολόγησης που έχω συναντήσει εδώ και πολύ καιρό. 

Χαρακτηριστικά & Τιμή.

Τύπος: 2.5-δρόμων bass-reflex
Μονάδες: 25mm tweeter αλουμινίου, δύο 8″ mid/bass
Συχνοτικό Εύρος: 36Hz–40kHz
Ευαισθησία: 91dB
Αντίσταση:
Τιμή: 795,- ευρώ (ζεύγος)

 

Ηχεία κάθε σειράς, όπως και τους πιο πρόσφατους ενισχυτές & πηγές της δημοφιλέστατης JBL θα βρείτε στο web shop μας και φυσικά θα ακούσετε στα showrooms της Heaven Audio !