KEF Reference 5 Meta | Ηχεία Δαπέδου [Δοκιμή: HiFi News]

KEF Reference 5 Meta | Ηχεία Δαπέδου [Δοκιμή: HiFi News]

H σειρά  Reference αποτελεί το απόλυτο δημιούργημα της φιλοσοφίας της KEF και της αδιάκοπης αναζήτησης της τελειότητας. Κάθε ηχείο στη σειρά Reference αποπνέει την αίσθηση απόλυτης ποιότητας που προέρχεται από το χειροποίητο έργο της ομάδας σχεδίασης ηχείων της KEF στο Maidstone (Kent), στο Ηνωμένο Βασίλειο.

KEF Reference 5 Meta | High-End Home Audio Ηχεία Δαπέδου

[Δοκιμή: HiFi News magazine]

Τα μοντέλα "Blade" αντιπροσωπεύουν την flagship τεχνολογία ηχείων της KEF, με το δαπέδου μοντέλο Reference 5 Meta να προσφέρει σήμερα την ανώτερη και πιο προσιτή διαδρομή συνάμα προς το "high-end Uni-Q" (έτσι ονομάζει την κορυφαία μονάδα μεσαίων-υψηλών η περίφημη KEF).

περισσότερες πληροφορίες για την Uni-Q τεχνολογία στο εξής link:

https://international.kef.com/pages/uni-q

Ευτυχώς, το Reference 5 Meta έρχεται ως το κορυφαίο μοντέλο των "συμβατικών" upper-end της KEF, με τιμή 20.000 ευρώ [στην Ελλάδα]. Το προσπερνούν κατά τους δημιουργούς του, μόνον τα πολύ εντυπωσιακά KEF Blade. Μα …ευτυχώς; Πρόκειται για έναν ήδη μεγαλούτσικο σχεδιασμό ηχείων δαπέδου, με ύψος λίγο πάνω από 1,4 μέτρα, ακόμη και αν αυτή η εντύπωση μεγέθους ελαχιστοποιείται από την λεπτότητα της καμπίνας τους. Πράγματι, αν οι καμπίνες ήταν στενότερες από τα 205 χιλιοστά τους, δεν θα υπήρχε χώρος στην μπροστινή μπάφλα για την τετράδα των 165 χιλιοστών αλουμινένιων κώνων μονάδων των χαμηλών συχνοτήτων, διατεταγμένων σε ζεύγη (πάνω και κάτω) από την 12η γενιά flagship μονάδας Uni-Q του κατασκευαστή για τα πρίμα/μεσαία.

Τα KEF Reference 5 Meta δείχνουν εκπληκτικά σε λευκό high-gloss φινίρισμα ως και το δείγμα της δοκιμής, με τις μονάδες για τα μπάσα ανοδιωμένες ώστε να ταιριάζουν με την άψογα φινιρισμένη καμπίνα και τη μονάδα Uni-Q σε σαμπανιζέ χρώμα. Υπάρχει επίσης διαθέσιμη μια ευρεία γκάμα και άλλων χρωματικών συνδυασμών: μπορείτε να το έχετε σε λευκό με μπλε μονάδα Uni-Q, matte καρυδιά με ασημένια μπάφλα και στο ίδιο χρώμα το σύνολο των μονάδων ή για παράδειγμα και σε μαύρο υψηλής γυαλάδας με την Uni-Q σε γκρι ή λαμπερό χάλκινο. Το λευκό ζεύγος ταίριαξε καλά με το ξύλινο δάπεδο και τη γενική διακόσμηση του δωματίου ακροάσεων, αλλά πρέπει να ομολογήσω ότι έχω πραγματική προτίμηση για το γυαλιστερό μαύρο/χάλκινο φινίρισμα. Ενώ διατείθεται και ένα σετ δέκα μαγνητικών προσκολλούμενων γρίλιων, φινιρισμένων σε μαύρο -μια για κάθε μονάδα του ηχείου- στις περίπου 250 λίρες, ειλικρινά θα ήταν κρίμα να καλύψετε τις όμορφες μονάδες της KEF. Στην πραγματικότητα, το Reference 5 Meta αποπνέει τεχνολογική αρτιότητα που πρέπει να επιδεικνύεται: ο ομόκεντρος οδηγός Uni-Q, με τον 25 χιλιοστών θόλο από αλουμίνιο στο "λαιμό" ενός 125 χιλιοστών κώνου μεσαίων συχνοτήτων, επίσης κατασκευασμένος από αλουμίνιο, έχει σοβαρό λόγο ύπαρξης στο συγκεκριμένο σημείο. Το ίδιο σημαντική και η Τεχνολογία Απορρόφησης Υλικών (MAT) της KEF, που χρησιμοποιείται για να απορροφά το 99% της ανεπιθύμητης εξόδου από το πίσω μέρος του τουίτερ.

Στην μονάδα Uni-Q διακρίνουμε έναν "απορροφητή" (ας τον ονομάσουμε έτσι), μια συμπαγής-λαβυρινθώδη δομή που περιλαμβάνει κανάλια τα οποία "απορροφούν" συγκεκριμένες συχνότητες, με ενσωματωμένο δίσκο (η KEF τον αναφέρει ως MAT) να βρίσκεται σε ένα ανασχεδιασμένο χώρο πίσω από το μεγάφωνο, με δύο πορώδεις δακτυλίους που καταστέλλουν περαιτέρω τους εκεί συντονισμούς. Ο "κινητήρας' της μονάδας μεσαίων συχνοτήτων διαθέτει έναν νέο χάλκινο δακτύλιο που μειώνει την αυτεπαγωγή, μειώνοντας έτσι μαζί και την παραμόρφωση και τη συμπίεση, ενώ ο οδηγός κύματος "tangerine" της εταιρείας χρησιμοποιείται για να ελέγχει τη διασπορά και την απόκριση σε ευρύτερη περιοχή ακρόασης. Σημαντικό να γνωρίζετε πως η KEF έχει απομονώσει τη μονάδα μεσαίων-υψηλών Uni-Q από τις υπόλοιπες εσωτερικά στην καμπίνα, για να αποτρέψει την άμεση παρεμβολή από την ισχυρή τετράδα μονάδων μπάσου, οι οποίες αναλαμβάνουν από τα περίπου 450Hz και κάτω.

Κατασκευασμένο για ...Μπάσο !


Τέσσερα από τα  KEF 165mm μεγάφωνα συνθέτουν μια σημαντική "επιφάνεια" αφιερώμενη στις χαμηλές συχνότητες. Με τα ελαφριά, άκαμπτα και κοίλα διαφράγματα να οδηγούνται από ισχυρά, αεριζόμενα συστήματα μαγνητών σε αυτές τις εκλεκτές μονάδες. Και υπάρχει τόσο μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια όταν πρόκειται για μια τέτοια συνύπαρξη μονάδων, ιδιαίτερα στον σχεδιασμό της σκελετικής βάσης σταθεροποίησης των ηχείων. Αν και ψηλό, το Reference 5 Meta των 60 κιλών αισθάνεται απόλυτα σταθερό.

Επίσης, το πίσω μέρος του ηχείου έχει μελετηθεί προσεκτικά. Η διάταξη bass-reflex εκεί θεωρείται πιο βολική, για κάθε χώρο και χωρίς ανάγκη DSP. Αξίζει επίσης να αναφερθεί και η ποιότητα-σχεδιασμός του κάδρου όπου υπάρχουν οι μπόρνες των καλωδίων, καθώς και αυτό το μέρος της κατασκευής δείχνει τη συνήθη προσοχή της KEF στη λεπτομέρεια. Παρέχονται υψηλής ποιότητας τερματικά, ικανά να δέχονται βύσματα 4mm, spades ή γυμνά καλώδια, για bi-wiring (διπλοκαλωδίωση) ή bi-amping (διπλοενίσχυση), αλλά η επιλογή μεταξύ αυτών και της λειτουργίας με ένα καλώδιο είναι απλώς θέμα περιστροφής ενός ζεύγους καλοφινισμένων επιλογέων. Αυτοί οι επιλογείς-μοχλοί, που έχουν σχεδιαστεί ώστε να ταιριάζουν με τους σφιγκτήρες των τερματικών, μετακινούν έναν εσωτερικό διακλαδωτήρα που συνδέει ή αποσυνδέει τα δύο μέρη του crossover (όταν δηλαδή επιλέγουμε μονοκαλωδίωση ή διπλοκαλωδίωση).

Ομορφιά στο πόστο της !

Αν ο πιο "industrial" σχεδιασμός του Reference 5 Meta φαίνεται καταλληλότερος για εκείνους που θέλουν όλη αυτή την κλασσική στο κουτί "KEF" χωρίς τον ριζοσπαστικό σχεδιασμό του Blade One Meta (για να μην αναφέρουμε την πιο υψηλή τιμή των 30,000£), ο ήχος δεν εγκλοβίζεται εδώ. Παρά τους αρχικούς μου φόβους ότι το μεγάφωνο Uni-Q μπορεί να είναι τοποθετημένο λίγο πιο χαμηλά στο συγκεκριμένο μοντέλο, σε απόσταση λιγότερη από ένα μέτρο από το πάτωμα, όταν κάθισα στη θέση ακρόασης, φάνηκε ξεκάθαρα ως τέλεια τοποθετημένο. Δεν υπήρξε καμία αλλαγή στην τονικότητα είτε βρίσκομαι όρθιος είτε καθιστός καθώς βίωσα μια ισορροπημένη απόκριση και εξαιρετική απεικόνιση σε κάθε θέση κατά μήκος του μεγάλου τετραθέσιου καναπέ.

Ακούγοντας.

Στην πραγματικότητα και με τον κίνδυνο να ακουστεί ως διφορούμενο σε κάποιους, τα Reference 5 Meta που ναι, είναι εντυπωσιακά-μεγάλα ηχεία με όλη τη δυναμική και την έκταση των μπάσων που προσφέρουν, έχουν την ταχύτητα και την ευελιξία ενός πολύ μικρότερου σχεδιασμού. Ακούγοντας την εκδοχή του Bill Charlap Trio στο "Sunny Side Of The Street", από το άλμπουμ "Notes From New York" [Impulse! 4778388], υπάρχει εξαιρετική οικειότητα στις χροιές όπως και ελαστικότητα, καθώς και πειστικό σώμα στο πιάνο, το μπάσο και τα ντραμς. Παρά το ύψος των ηχείων αυτών και με τόσες μονάδες, η μουσική παρουσίαση κερδίζει από την εξαιρετική εστίαση. Εξαιρετικός επίσης είναι ο τρόπος που ο ήχος απελευθερώνεται από τα ηχεία, δημιουργώντας μια απολύτως πιστευτή ηχητική σκηνή στο δωμάτιο. Στην ερμηνεία του Steven Isserlis του Κοντσέρτου για Βιολοντσέλο του Elgar [Hyperion CDA68077], το παίξιμο του βιολοντσέλου είναι περισσότερο ρευστό παρά καθαρά επιθετικό-επιβληκτικό  όπως, για παράδειγμα, στην ηχογράφηση της du Pré, αλλά οι δυναμικές είναι εκπληκτικές, η ορχήστρα έχει ρεαλιστικό βάρος ύπαρξης ενώ υπάρχει μια ωραία αίσθηση της αντίληψης διαλόγου του σολίστα και της μπάντας, δίχως το βιολοντσέλο να είναι υπερτονισμένο. Με την καθοδήγηση του αξιόλογου ενισχυτή της Halcro Eclipse Stereo, τα Reference 5 Meta παρέδωσαν τις απαραίτητες λεπτομέρειες όταν ήταν απαραίτητο, ταυτόχρονα ήταν πάντοτε έτοιμα να εντείνουν την δραματικότητα στο σύνολο. Η κορυφαία ισορροπία τους ήταν ιδανική για το έντονο άνοιγμα των πνευστών στην 5η Συμφωνία του Mahler [Czech Phil./Bychkov; Pentatone PTC5187021]. Τα συγκεκριμένα KEF παρέδωσαν την επιβλητικότητα και εδώ, σε αυτές τις αρχικές συγχορδίες μαζί με μια ωραία εντύπωση της ορχήστρας κοντά από τον ακροατή. Τίποτα δεν φαίνεται να πιέζεται, κάτι που ευνοείται και από την επιλογή των άριστων, ποιοτικών εκτελέσεων και ηχογραφήσεων που προαναφέρονται.

Σε ακόμη πιο οικείες ηχογραφήσεις, η ικανότητα των επιβλητικών Reference 5 Meta να ακούγονται με την ακρίβεια των μικρότερων στο μάτι μοντέλων, αλλά με άφθονο βάρος, είναι και πάλι εμφανής. Η διασκευή της Erin Bode στο "In My Life", από το άλμπουμ της "YourSong Volume 1" [Bandcamp download], προσέφερε μια σταθερή στερεοφωνική εικόνα, με κάθε αναπνοή της σαφώς οριοθετημένη, όπως και η εκδοχή της στο "Happy Together", όπου η παρουσίαση ήταν σαν μια υψηλής ευκρίνειας έκδοση, με κάθε λέξη κρυστάλλινα καθαρή. Η φωνή της Rachael Price στο "Join Me In A Dream", από το άλμπουμ "Rachael and Vilray I Love A Love Song" [Nonesuch 075597909746], ήταν εξίσου καθαρή, αποδίδοντας κορυφαία ζωντάνια σε ένα κομμάτι με μια απατηλά απλή – αλλά πανέμορφη – ενορχήστρωση. Και με τη διασκευή της ακουστικής κιθάρας του Thibault Cauvin στο "Toccata and Fugue" του Bach, από το άλμπουμ του "Bach" [Sony Classical 19658784622], η εξαιρετική ανάλυση των Reference Meta έκανε μια υπέροχη δουλειά τοποθετώντας το σόλο όργανο σε έναν ατμοσφαιρικό, αντηχούμενο χώρο, με εστίαση σαν λέιζερ και κάθε άγγιγμα του δακτύλου στη χορδή να ακούγεται ξεκαθαρά.

Έτοιμα για Ροκ !

Υποκύπτοντας στον πειρασμό να ακούσω τους τέσσερις οδηγούς μπάσων των ηχείων σε ...πραγματική δράση, κατευθύνθηκα προς την ροκ ακολουθία των κομματιών "Cowboy Song"/"The Boys Are Back In Town"/"Don't Believe A Word" από το σετ του 1977 στη Φιλαδέλφεια από το ανανεωμένο "Live And Dangerous" boxset των Thin Lizzy [UMC 0819035]. Εδώ ανταμείφθηκα αμέσως με τα δυναμικά ντραμς του Brian Downey, τη φωνή και το βροντερό μπάσο του Phil Lynott να εστιάζονται ακριβώς στο κέντρο και τις ανεβασμένες, διπλές σε αρμονία κιθάρες των Brian Robertson και Scott Gorham. Αυτό είναι το ανόθευτο power rock όπως πρέπει να είναι, συναρπαστικό, καθώς η μπάντα τελειώνει ένα κομμάτι και μπαίνει κατευθείαν στο επόμενο. Τα μεγάλα KEF ηχεία μπορεί να είναι κομψά και ελκυστικά, αλλά μπορούν να αντέξουν – και να προσφέρουν – σοβαρά επίπεδα στάθμης, κάνοντάς τα εξίσου ικανά να ροκάρουν όσο και να αποδίδουν τις πιο εκλεπτυσμένες "ακουστικές" ηχογραφήσεις.

Hi-Fi News Συμπέρασμα.

Ίσως να τους λείπει η τελευταία λέξη της λεπτομέρειας που προσφέρει ο καινοτόμος σχεδιασμός των Blade Meta, αλλά αυτά τα κορυφαία ηχεία δαπέδου Reference είναι μοντέλα με ήχο τόσο εκλεπτυσμένο και μετρημένο όσο η κομψή εμφάνισή τους. Έχουν την ικανότητα να αποδίδουν ένα τεράστιο σκηνικό, γεμίζοντας τον κάθε χώρο όταν απαιτείται – ακόμα και τα μεγαλύτερα σαλόνια. Επιλέξτε το λευκό φινίρισμα για κομψότητα ή τo μαύρo με στοιχεία χαλκού για μια πιο επιβλητική παρουσία!