Pro-Ject Tube Box DS3 B Phono-Stage [ Δοκιμή: Analog Planet ]

Pro-Ject Tube Box DS3 B Phono-Stage [ Δοκιμή: Analog Planet ]

Pro-Ject Tube Box DS3 B Phono-Stage

[ Απόδοση Δοκιμής από το e-περιοδικό Analog Planet ]

Δοκιμή από Ken Micallef  |  2 Dec, 2024

Στο σημερινό χώρο του ήχου υψηλής πιστότητας κάνει την εμφάνιση του και ο dual-mono προενισχυτής κεφαλών πικάπ με λυχνίες της Pro-Ject μοντέλο Tube Box DS3 B (~1.000 ευρώ). Ένα ακόμη νέο μοντέλο υψηλών επιδόσεων, σε δελεαστική τιμή, έμπνευσης του ιδρυτή της Pro-Ject, κ.Heinz Lichtenegger. Κατασκευασμένο στην Ευρώπη, έτοιμο να το "βουτήξω" και να ξεκινήσω αμέσως τη δοκιμή!

Χαρακτηριστικά & προδιαγραφές:

Ο προενισχυτής phono Pro-Ject DS3 B, μετά την πρόσφατη κριτική του αρκετά εντυπωσιακού πικάπ Pro-Ject T2 Super Phono (που δημοσιεύτηκε στις 9 Σεπτεμβρίου 2024 στο Analog Planet) έφτασε στα χέρια μας για αυτήν εδώ τη δοκιμή-παρουσίαση, με υψηλές προσδοκίες. Ο Tube Box DS3 B διαθέτει μια σειρά από πολλές παραμετροποιήσιμες επιλογές που συνήθως συναντώνται σε προενισχυτές υψηλότερης κατηγορίας. Πρακτικός και σεμνός σε όψη & μέγεθος, με τους επιλογείς του DS3 B στην πρόσοψη να εμφανίζονται ως μια σειρά μικρών κουμπιών σε μέγεθος. Κουμπιά τόσο μικρά που ίσως χρειαστείτε γυαλιά για να διαβάσετε τι ακριβώς αντιπροσωπεύουν.

Ο ένας μεγάλος επιλογέας που βρίσκεται ακριβώς στη μέση του DS3 B αφορά αυτό που η Pro-Ject αποκαλεί «[Continuous] Impedance Loading», πράγμα που σημαίνει ότι η σύνθετη αντίσταση του φορτίου μπορεί να ρυθμιστεί σε πραγματικό χρόνο μέσω αυτού, «επιτρέποντάς σας να ρυθμίζετε απρόσκοπτα την αντίσταση κατά τη διάρκεια της αναπαραγωγής των δίσκων σας».  Ο επιλογέας κυμαίνεται στις τιμές 10R έως 1k, με εννέα βήματα ενδιάμεσα. Τα άλλα, μικρότερα κουμπιά αφορούν την επιλογή των pF, των Ohms («Μεταβλητά» έως 47k), επιλογής εισόδου RCA (ή XLR την οποία ανιχνεύει αυτόματα), το κουμπί on/off του κλασσικού υποηχητικού φίλτρου, επιλογών για κεφαλές κιν. μαγνήτη (50 έως 400pF) και ένα κουμπί επιλογής κέρδους (40 έως 65dB). Στην πίσω πλευρά του Pro-Ject Tube Box DS3 B, οι είσοδοι και οι έξοδοι διαμορφώνονται σε ξεχωριστές, δεξιά-αριστέρα διατάξεις, κάτι που αρχικά με μπέρδεψε. Οι είσοδοι και οι έξοδοι της μονάδας, RCA και XLR, είναι χωρισμένες, με κάθε κανάλι να απολαμβάνει το δικό του ξεχωριστό χώρο στο πίσω πάνελ. Η βίδα της γείωσης, οι είσοδοι και έξοδοι Trigger 12V και η υποδοχή τροφοδοσίας συμπληρώνουν τα 'καλούδια' του.

Ανοίξτε το μηχάνημα, όπως φαίνεται παραπάνω, και θα δείτε τον πραγματικό dual-mono σχεδιασμό του. Επίσης, παρατηρήστε τις φορετές "ασπίδες" από άνθρακα που εξουδετερώνουν τους μικροφωνισμούς και αγκαλιάζουν τις δύο λυχνίες E88CC, καθεμία από τις οποίες βρίσκεται σε ξεχωριστή πλακέτα κυκλώματος. Διακρίνουμε επίσης -στο κέντρο- τον βραχίονα του επιλογέα αντίστασης φορτίου (σε πραγματικό χρόνο), διάφορα chip, πυκνωτές & διόδους τοποθετημένα στις πλακέτες. Οι δύο λυχνίες E88CC θα πρέπει λοιπόν να εξαργυρώσουν σε ήχο χαρακτηριστικά «λαμπάτης» σχολής - δηλαδή σκηνικό εύρος, ρευστότητα, παρουσία και πλούτο (σωμάτων & αρμονικών). Οι λυχνίες εισχωρούν βαθιά μέσα στο σασί του DS3 B, με τις κορυφές τους να είναι μόλις ορατές στο πάνω μέρος της συσκευής. Όλη αυτή η υλοποίηση στεγάζεται σε ένα συμπαγές πλαίσιο-σασί αλουμινίου με βαφή ασημένια ή μαύρη (στην περίπτωση), αν και η ευαισθησία του σε γρατζουνιές και μουτζούρες (όπως συνέβη με τη μονάδα δοκιμής μου, δυστυχώς) είναι ένα μικρό μειονέκτημα.

Σύγκριση Προενισχυτών Phono.

Για να κατανοήσουμε τις διαφοροποιήσεις, μερικά λόγια για άλλους προενισχυτές phono που έχω χρησιμοποιήσει εκτενώς, τόσο σε επίπεδο λειτουργικότητας όσο και αξιολόγησης. Στο σύστημα δοκιμών μου λοιπόν, έχω δύο προενισχυτές phono εδώ και καιρό. Τον Tavish Audio Design Adagio (2.290 δολάρια) και τον Manley Labs Chinook Special Edition MkII (3.199 δολάρια). Ο Tavish διαθέτει ως step-up μετασχηματιστή Jensen , ξεχωριστή τροφοδοσία solid-state (με δυνατότητα αναβάθμισης σε τροφοδοσία λυχνιών) και κέρδος 44dB για κεφαλές MM όπως και 64dB για κεφαλές MC. Η είσοδος MC είναι ισορροπημένη (balanced) μέσω μετασχηματιστή αναλογίας step-up 1:10 Jensen JT-44K-DX. Παρέχονται συνδέσεις εισόδου XLR και RCA. Τόσο η κυρίως μονάδα του Tavish όσο και η συνοδευτική τροφοδοσία είναι half-size (μικρότερου) μεγέθους, κάτι που επιτρέπει την εύκολη τοποθέτησή τους σε μία θέση στο ράφι.

Ο Tavish Adagio χρησιμοποιεί τρεις λυχνίες τύπου 5751, δύο 6267/EF86 και μία 12AU7A. Ο λόγος σήματος προς θόρυβο (S/N) μετριέται στα >84dBA (είσοδος MM) και >82dBA (είσοδος MC). Το επίπεδο ρευμάτων εξόδου αναφέρεται στα 750mV RMS, ενώ η αρμονική παραμόρφωση (THD) είναι <0.008% στο επίπεδο αναφοράς εξόδου σε φορτίο 10kohms και συχνότητα 1kHz. Ο Adagio διαθέτει στο μπροστινό πάνελ δυνατότητα ρύθμισης για τις εισόδους MM και MC (ρυθμιζόμενη χωρητικότητα για τις MM, ρυθμιζόμενη αντίσταση για τις MC). Ένας διακόπτης ενεργοποιεί τη μονάδα, ένας δεύτερος επιλέγει MM ή MC, ενώ ένας τρίτος διακόπτης παρέχει σίγαση (mute). Ένα βαρύ καλώδιο τροφοδοσίας συνδέει τη μονάδα που υλοποιεί λυχνίες με την τροφοδοσία.

Χρησιμοποιώ τον προενισχυτή Adagio εδώ και οκτώ χρόνια. Είναι ανθεκτικός και αξιόπιστος — δεν έχει παρουσιάσει ποτέ βλάβες και δεν έχει χρειαστεί αντικατάσταση λυχνιών, αν και η αντικατάσταση τους για καλύτερη απόδοση θα ήταν καλή ιδέα τώρα που γράφω την δοκιμή. Ο ήχος του είναι μεγάλος, πλούσιος και πιο στρογγυλεμένος παρά εξαιρετικά λεπτομερής. Προσφέρει εξαιρετικές χροιές και δυναμικές αντιθέσεις ενώ αποδίδει καλά σε κάθε σύνθεση συστήματος. Υπάρχει άρα πραγματικός λόγος που ο Adagio έχει λίστα αναμονής έξι μήνες !

Ο Manley Labs Chinook είναι ανώτερος από τον Tavish σε ορισμένους τομείς, ενώ σε άλλους όχι. Ο Chinook Special Edition MkII είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του Kevin Deal από την Upscale Audio με τη σχεδιάστρια και ιδιοκτήτρια της Manley, EveAnna Manley. Προσφέρει δύο επιπλέον ρυθμίσεις ενίσχυσης — 50dB κέρδος για κεφαλές MC υψηλής εξόδου και 65dB για MC κεφαλές χαμηλής εξόδου. Η έκδοση SE αντικαθιστά τις στάνταρ λυχνίες Electro-Harmonix 6922 με λυχνίες Gold Lion 6922, που όμως έχουν υποστεί επεξεργασία σε χαμηλές θερμοκρασίες (cryo-treated) και προσθέτει επιλογές χρώματος. Διαθέτει single-ended εισόδους και εξόδους, υποδοχή γείωσης και είσοδο IEC. Ο Chinook επιτρέπει πολλές παραμετροποιήσεις-ρυθμίσεις, προσφέροντας κυριολεκτικά δεκάδες επιλογές σεταρίσματος μέσω μιας σειράς διακοπτών dip στο πίσω πάνελ. Ένα κουμπί που φέρει και led κυριαρχεί μπροστά, το οποίο ανάβει μετά από μια σύντομη περίοδο προθέρμανσης, υποδεικνύοντας ότι ο «μεγάλος αυτός phono» είναι έτοιμος για δράση. Σε σύγκριση με τον Tavish, ο Manley προσφέρει τεράστια ηχητική σκηνή, εξαιρετικά λεπτομερή αλλά συνάμα και πολύ οργανική ανάλυση, προσεγμένη τονικότητα και μια ατμοσφαιρική αίσθηση που κάνει τις ηχογραφήσεις ευχάριστες και όμορφες, ενώ παραμένει καθαρός, ευθύς και άμεσος. Επεκτάθηκα επίτηδες τόσο στην περιγραφή των Adagio και Chinook για να σας δώσω μια καλύτερη ιδέα του πλαισίου μέσα στο οποίο στέκεται εδώ ο προενισχυτής Pro-Ject Tube Box DS3 B. Μπορεί να υπερβεί την κατηγορία βάρους του; Ας το ανακαλύψουμε.

Ρυθμίσεις.

Ρύθμισα τον μεγάλο επιλογέα στον προενισχυτή phono DS3 B στα 100R, σύμφωνα με τη συνιστώμενη αντίσταση >100 ohms για την κεφαλή Kuzma CAR 30 που χρησιμοποίησα σε αυτή την αξιολόγηση. Άλλος εξοπλισμός που συμμετείχε στη δοκιμή περιλαμβάνει το αξιόπιστο πικάπ μου Thorens TD 124, τοποθετημένο σε πλίνθο από μασίφ ξύλο Μολδαβίας. Το πικάπ Thorens ήταν εξοπλισμένο με τον βραχίονα Jelco TS-350S και headshell από κεραμικό της Korf. Όλα αυτά συνδέθηκαν με τον ολοκληρωμένο ενισχυτή Aurorasound HFSA-01 και τα ηχεία Voxativ Ampeggio. Για τις συνδέσεις χρησιμοποίησα interconnects ArgentPur και καλώδια ηχείων Auditorium 23. Τα καλώδια εξόδου με σύνδεση DIN τα προμηθεύτηκα από την Korf.

Συνεδρίες Ακρόασης.

Έφερα λοιπόν στο πλατό μια ποικιλία από δίσκους βινυλίου με διαφορετική ηχητική ταυτότητα για αυτή την αξιολόγηση, συμπεριλαμβανομένης της μονοφωνικής έκδοσης του 2014 του κλασικού άλμπουμ των The Beatles, With The Beatles (Parlophone 5099963379914), της γαλλικής έκδοσης του ομότιτλου άλμπουμ του 1978 των Guem et Zaka Percussion (Le Chant Du Monde LDX 74674), μιας επανέκδοσης του Tragic Songs of Life των Louvin Brothers από το 1956 (Capitol Nashville 7243-8-37380-2-1) και του Sorcerer του Miles Davis από το 1967 (Columbia CS 9532).

Όπως o κεραυνός εν αιθρία — ή σαν ένα δυνατό χτύπημα από τον καλύτερό σου φίλο και παρόμοιο με μια εμπειρία που απότομα σου αλλάζει τη διάθεση — ο προενισχυτής phono της Pro-Ject Tube Box DS3 B ξεκίνησε με ορμή, σαν ταύρος που κατευθύνεται απευθείας προς τα αυτιά μου! Δεν σημαίνει ότι του έλειπε η εκλέπτυνση, η απαλότητα ή η ατμοσφαιρικότητα όταν απαιτούνταν. Αλλά το γενικό του αποτύπωμα, αν και ελαφρώς πιο ανάλαφρο συγκριτικά με τους αναφοράς προενισχυτές μου, με συνεπήρε. Δίνοντας αίσθηση ενθουσιασμού, καθαρή σκηνική διαστρωμάτωση & επίπεδα, επίσης καθαρά αλλά φωτισμένα πρίμα, διάφανα μεσαία και σε γενικές γραμμές σφιχτά, αν και όχι υπερβολικά ογκώδη, μπάσα.

Το να χαρακτηρίσεις ένα μοντέλο «δολοφόνο γιγάντων» είναι συχνά κακός οιωνός σε μια αξιολόγηση, αλλά νιώθω ασφαλής λέγοντας ότι ο προενισχυτής Pro-Ject DS3 B είναι μοναδικός στη συγκεκριμένη κατηγορία τιμής του. Προσφέρει μια αλάνθαστη διασκέδαση, λαμπερά πρίμα που σε έκταση αγγίζουν τον ...ουρανό, "ευκίνητα" μπάσα και μια μεγάλη, ευρεία και ψηλή ηχητική σκηνή που έδωσε ζωντάνια σε κάθε δίσκο που έπαιξα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο DS3 B βρήκε εξαιρετική συνεργία με τον ολοκληρωμένο ενισχυτή της Aurorasound, το πικάπ Thorens, τον βραχίονα Jelco, το κεραμικό headshell της Korf (το οποίο θα αξιολογήσω ξεχωριστά εδώ στο AP σύντομα, παρεμπιπτόντως) και την κεφαλή της Kuzma. Αυτή η συνεργία ήταν σχεδόν "τρελή", σαν τον Δόκτωρ Φρανκενστάιν να χαμογελά με ενθουσιασμό καθώς το δημιούργημά του ζωντανεύει, έτοιμο να ανακαλύψει τη σύντροφο τέρας των ονείρων του!

Είχα προηγουμένως ακούσει τον δίσκο των Louvin Brothers στο σπίτι του Alex Halberstadt σε ένα πολύ ακριβότερο σύστημα, που περιλάμβανε τα τεράστια ηχεία Klipsch La Scala. Άκουσα μια παρόμοια αισθητική κατά την αναπαραγωγή του ίδιου δίσκου με το phono-stage της Pro-Ject. Η ηχητική σκηνή, που παλαιότερα ήταν απλώς σαν ένας επίπεδος καμβάς, τώρα εκτεινόταν στο άπειρο, με τρομακτική, τρισδιάστατη έκταση. Οι απόκοσμες, ρινικές φωνές των Louvin Brothers αιωρούνταν στον αέρα, τρισδιάστατες και απειλητικές. Ήταν μια ανατριχιαστική εμπειρία — μια τρομακτική κατάβαση στην παρανοϊκή ατμόσφαιρα της αγροτικής Αμερικής.

Παρομοίως, είχα παίξει την μονοφωνική έκδοση του With The Beatles χρησιμοποιώντας μια μονοφωνική κεφαλή Ortofon, και είχα βρει την ηρεμία μου. Άκουσα την ηχητική άποψη και με τον Pro-Ject DS3 B και διαπίστωσα την κιθάρα του George Harrison να γεμίζει το δωμάτιο σαν "υγρό χρυσάφι" στο “All I’ve Got to Do” (Πλευρά 1, Κομμάτι 2), μαζί με τον βροντερό ήχο της μπότας του Ringo Starr στο “All My Loving” (Πλευρά 1, Κομμάτι 3) και την έντονη ενέργεια της ρυθμικής κιθάρας του John Lennon. Ο προενισχυτής DS3 B έφερε στην επιφάνεια όλη την υφή και τη ζωντάνια του άλμπουμ των Guem et Zaka Percussion, καθώς και την ένταση, το σκοτάδι και τη ροή του Sorcerer του Miles Davis. Απέδωσε με σαφήνεια και ακρίβεια, με τον ρυθμό και τη χρονική ακρίβεια μιας ακριβότερης συσκευής.

Συμπεράσματα.

Σε απόλυτα πλαίσια, το phono της Pro-Ject δεν κατάφερε να φτάσει τη βαθύτερη τονικότητα και την επιβλητική ηχητική σκηνή του ακριβότερου Tavish, ούτε να ισοφαρίσει την πληρέστερη ανάλυση, το βάθος και την κλίμακα της ηχητικής σκηνής, καθώς και την επαγγελματικού επιπέδου ποιότητα (κατασκευής) του επίσης ακριβότερου Manley. Παρ' όλα αυτά, ο προενισχυτής phono Tube Box DS3 B, αν και ένας «απλός» λαμπάτος 'υποψήφιος' χαμηλού κόστους, με εξέπληξε με τη γνήσια και αδιάλειπτη αίσθηση χαράς που προσέφερε. Ο DS3 B παρέδωσε μουσική με τρόπο ταυτόχρονα ελκυστικό και συναρπαστικό — σαν ένα ηχητικό τρενάκι του λούνα παρκ που απαιτούσε επαναλαμβανόμενες ακροάσεις-κούρσες! Αν και στα πρίμα του DS3 B ενίοτε εμφάνιζαν μια κάποια οξύτητα, αυτό ήταν σε μεγάλο βαθμό εξαρτώμενο από τον εκάστοτε δίσκο. Επίσης, παρόλο που οι χαμηλές συχνότητες δεν διέθεταν την ωμή ορμή ή τη λεπτότητα των ακριβότερων μοντέλων, τα πήγαν πολύ καλά, αποδίδοντας ογκώδες και σφιχτό μπάσο. Στα περίπου χίλια ευρώ, ο προενισχυτής phono Pro-Ject Tube Box DS3 B είναι μια πραγματική ευκαιρία και ένας «λαμπάτος μάγος» από μόνος του, χωρίς να απαιτούνται άλλου είδους συνοδευτικά. Αν το εορταστικό σας budget το επιτρέπει, αξίζει να τον δοκιμάσετε!

 

Τιμή: ~1.000,- ευρώ  

H Αυστριακή Pro-Ject Audio, πασιγνωστή εδώ και χρόνια για επιδόσεις που ξεφεύγουν κατά πολύ από τα αναμενόμενα της ετικέτας τιμής των μοντέλων της, βρίσκεται σταθερά στο web shop μας και φυσικά πάντοτε στα showrooms της Heaven Audio !