Epos ES14N Black
Η επανεκκίνηση του EPOS θα μπορούσε να σημαίνει μόνο την εκ νέου δημιουργία του πιο διάσημου μοντέλου, του ES-14. Αυτό ήταν ένα ηχείο 2 κατευθύνσεων σε ένα αρκετά μεγάλο ντουλάπι και ντουλάπι κλασικής εμφάνισης, για χρήση σε ειδική βάση. Ο σχεδιασμός πρέπει να είναι κλασικός, όχι lifestyle, να κάνει μόνο πράγματα που βοηθούν στον ήχο και όσο το δυνατόν πιο απλά.
Η ανάλυση της παλιάς κατασκευής ήταν ενδιαφέρουσα. Χρησιμοποίησε ένα γούφερ 7" με κώνο πολυπροπυλενίου και ένα πηνίο από κάτω με έναν τεράστιο μαγνήτη, αλλά πολλαπλά στρώματα περιέλιξης VC για να βαρύνει ολόκληρο το πηνίο, ώστε να αποκτήσει ένα είδος roll-off στην καμπύλη απόκρισης του γούφερ. Το μέγεθος του γούφερ δεν ακολουθούσε κανένα πρότυπο – πολύ μεγάλο για 6,5“, αλλά πολύ μικρό για 8“. Αλλά ήταν μια έξυπνη επιλογή, γιατί μπορούσες να έχεις περισσότερη κίνηση σε χαμηλότερες συχνότητες περισσότερο σαν 8" και χαρακτήρα μεσαίας ζώνης πιο κοντά στο 6,5".
Calculating...
Η επανεμφάνιση της EPOS το 2022 θα μπορούσε να σημάνει μόνο με την εκ νέου δημιουργία του πιο διάσημου μοντέλου της, αυτού του ηχείου βάσης ES-14. Ένα ηχείο δύο δρόμων σε μια ομολογουμένως μεγάλη καμπίνα κλασικής σχεδίασης & εμφάνισης, για χρήση επάνω σε βάση. Ο σχεδιασμός έπρεπε να είναι σε όλα του κλασικός και σε καμία περίπτωση lifestyle, οφειλοντας να προάγει καθαρά τα όσα προσφέρουν σε ήχο και κατά το δυνατόν με τον πιο απλό τρόπο σε κάθε σημείο σχεδίασης. Παραμένοντας έτσι πιστά στις αρχές των κορυφαίων σχεδίων της Epos και εξαιρετικά ευκολοδήγητο από κάθε ενισχυτή.
Η ανάλυση της πρώτης σχεδίασης και κατασκευής ήταν ενδιαφέρουσα. Χρησιμοποιήθηκε ένα woofer 7 ιντσών με κώνο πολυπροπυλενίου και πηνίο που φέρει έναν τεράστιο μαγνήτη, πολλαπλών στρωμάτων περιέλιξης «VC» για να βαρύνει, ώστε να αποκτήσει συγκεκριμένα ένα είδος roll-off στην καμπύλη απόκρισης των χαμηλών. Το μέγεθος του woofer δεν ακολουθούσε κανένα πρότυπο – μεγαλύτερο από τα πολλά standard της αγοράς ως αυτά 6,5 ιντσών, αλλά μικρότερο από τα υπόλοιπα των 8 ιντσών. Χαρακτηρίστηκε ως μια έξυπνη επιλογή, γιατί μπορούσε κανείς να έχει περισσότερη ‘κίνηση’ στις χαμηλότερες συχνότητες πιο κοντά σε αυτά των 8 ιντσών μα και χαρακτήρα της μεσαίας περιοχής πιο κοντά στα καλύτερα των 6,5 ιντσών.
Cabinet
Η καμπίνα του νέου ηχείου έχει λίγο-πολύ την ίδια σχεδίαση και χωρητικότητα (όγκο) σε λίτρα με αυτή του original ES-14. Κάτι τέτοιο δεν αποτελεί και μεγάλη έκπληξη, αφού ο αρχικός προσανατολισμός ήταν κοντινός σε όσα καλύτερα των πρώτων εξαιρετικά επιτυχημένων σχεδίων του κλασσικού Epos δίδρομου βάσης. Το σχήμα και κόψιμο της καμπίνας όμως διαφέρει, με την μπροστινή πλευρά του ηχείου να έρχεται υπό κλίση ώστε να επιτευχθεί η χρονική συνέπεια-δέσιμο των μονάδων υψηλών και χαμηλών-μεσοχαμηλών. Ως σχέδιο άρα και καμπίνα με οπή εκτόνωσης (bass reflex), η τελευταία τοποθετήθηκε στο πίσω μέρος του ηχείου ώστε να ελαττωθούν οι ακουστικές συνέπειες θορύβων εκτόνωσης του αέρα μέσω αυτής. Αναλυτικότερα, η χρήση και κατασκευή της οπής εκτόνωσης (bass reflex) έρχεται με επιμέλεια στην σχεδίαση και εφαρμογή τέτοια ώστε να αποφευχθεί μαζί και η απώλεια των πολύ χαμηλών συχνοτήτων. Αυτό γίνεται με την χρήση μαλακού υλικού τοποθετημένου βάση ακουστικών μετρήσεων εκεί, ώστε να αποβληθούν σωστά οι όποιοι συντονισμοί της οπής bass reflex.
Για την κατασκευή της καμπίνας επιλέχθηκε διπλό στρώμα MDF ενωμένο με εφαρμογή εξελιγμένης κόλλα αποκλειστικά για ηχεία, μεταξύ αυτών. Η κόλλα αυτή από μόνη της συμβάλει στην άριστη επαφή και ηχητική συμβολή, κάτι που στο παρελθόν δεν ήταν διαθέσιμο. Εδώ έχει χρησιμοποιηθεί και πρόσθετο στήριγμα-ενίσχυση για τον έλεγχο και εξομάλυνση των δονήσεων της καμπίνας και τη μείωση της ανεπιθύμητης ακτινοβολίας αυτής. Χρειάζεται η τεχνική της Epos που τελικά φέρει τα αποτελέσματα με την μικρότερη δυνατή χρήση υλικών απόσβεσης εσωτερικά.
Η μπροστινή επιφάνεια είναι ένα πρόσθετο μέρος που συγκολλάται και βιδώνεται πάνω στο κυρίως σώμα. Έχει μια κλίση 45° γύρω της για τον έλεγχο του φαινομένου της περίθλασης στην περιοχή 2000-3000Hz. Τα πρώτα πρωτότυπα χρησιμοποιούσαν τετράγωνες καμπίνες και ήταν αδύνατο να επιτευχθεί καλή απόκριση συχνότητας στον άξονα και εκτός του άξονα. Η στρογγυλοποίηση των γωνιών δεν βοηθούσε πραγματικά, μόνο η πλαγία λοξοτομή έκανε το σφάλμα περίθλασης πολύ μικρότερο και βοήθησε στην εξισορρόπηση της άνω μεσαίας ζώνης. Ένας παλιομοδίτικος τρόπος, αλλά μια πολύ χρήσιμη λύση. Το ηχείο συνοδεύεται από μπροστινή σίτα, αλλά δεν συνιστάται η χρήση της κατά την ακρόαση μουσικής. Είναι περισσότερο προστατευτικό για το χρόνο ανάμεσα στις ακροάσεις. Το ίδιο το τουίτερ προστατεύεται ούτως ή άλλως και ο κώνος PP δεν είναι εύκολο να καταστραφεί.
Η ευθυγράμμιση του κουτιού είναι μια επίπεδη ευθυγράμμιση 4ου Oder με συχνότητα συντονισμού 38Hz. Ταιριάζει με την ενίσχυση του κάτω μέρους πολλών δωματίων ακρόασης και επιτρέπει γρήγορες και ακριβείς χαμηλές συχνότητες όταν χρησιμοποιείται στη σωστή θέση στο δωμάτιο. Οι υποδοχές σύνδεσης είναι μπανάνας 4 mm, τοποθετημένες σε μια μεταλλική πλάκα. Αυτές οι υποδοχές μπανάνας χρησιμοποιούν μέταλλο εσωτερικά για να εγγυηθούν τον καλύτερο ήχο - αυτή είναι μια από τις ωραίες ιδέες του αρχικού σχεδιασμού και καλύτερη από τη χρήση πολύ ακριβών "High-End" υποδοχών σύνδεσης με λίγο μέταλλο αλλά υψηλή τιμή. Αυτές οι υποδοχές μονής καλωδίωσης τροφοδοτούν το σήμα του ενισχυτή σε ένα crossover που βρίσκεται στην πίσω πλευρά του ηχείου.
Crossover
Το αρχικό crossover χρειαζόταν πολύ λίγα εξαρτήματα και ήταν εξαιρετικά απλό, το νέο ES-14N ακολουθεί την εμπειρία των τελευταίων 20 ετών ότι τα ηλεκτρικά μέρη είναι ευκολότερο να ελεγχθούν από το μηχανικό φιλτράρισμα στις μονάδες οδήγησης. Παλαιότερα, πριν από την Klippel, το πολυστρωματικό πηνίο του αρχικού γούφερ είχε σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να κυλά από το γούφερ με το βάρος και την υψηλή αυτεπαγωγή των τυλιγμάτων. Στο νέο γούφερ, το πηνίο είναι μόνο 2 στρώσεων και με τους δακτυλίους αντιστάθμισης, η αντίσταση κατά την έξοδο είναι πολύ σταθερή και αυτό αποφεύγει τη διαμόρφωση του crossover. Το πηνίο υλοποιείται ως πηνίο αέρα και δεν προσθέτει παραμόρφωση στον πυρήνα. Ένας μη αντισταθμικός μαγνήτης, θα αντιδρούσε πράγματι με ένα crossover και αυτό σημαίνει ότι η παλιά ιδέα είχε νόημα. Ωστόσο, ο τρόπος για την αναδίπλωση του γούφερ με υψηλή αυτεπαγωγή, πρόσθεσε μια άλλη σειρά προβλημάτων - αλλά το μάθαμε μόνο τα τελευταία 20 χρόνια. Υπάρχει μια μικρή αντίσταση μεταξύ του γούφερ και του ενισχυτή για να γίνει ο σχεδιασμός λιγότερο ευαίσθητος σε διαφορετικούς παράγοντες απόσβεσης. Αντ' αυτού, ένας μεγαλύτερος μαγνήτης ελέγχει την ευθυγράμμιση. Το τουίτερ δεν χρησιμοποιεί Ferrofluid στο διάκενο για να καταστείλει τη συχνότητα συντονισμού του τουίτερ. Το Ferrofluid ακούγεται σαν μια καλή ιδέα, αλλά είναι ένα είδος λαδιού που αλλάζει συμπεριφορά κατά την αναπαραγωγή μουσικής. Πρόκειται για μια πολύ μη γραμμική διαδικασία και τροποποιεί τον ήχο ανάλογα με τη στάθμη και το στυλ της μουσικής.
Τα τουίτερ χωρίς Ferrofluid είναι πιο ανοιχτά και φυσικά και παρουσιάζουν λιγότερη δυναμική συμπίεση σε σύγκριση με τα τυπικά τουίτερ με Ferrofluid. Η άλλη πλευρά του νομίσματος: χρειάζεται λίγο περισσότερο crossover για να είναι ασφαλές, αλλά ο συνολικός συνδυασμός είναι πολύ πιο γραμμικός. Ακόμα κι έτσι, η κορυφή του μεταλλικού θόλου μετατοπίζεται γύρω στα 30kHz, έχει προστεθεί ένα νέο είδος φίλτρου για να την αποκόψει χωρίς να αλλάξει η στάθμη κάτω από τα 20kHz. Ο λόγος είναι ότι οι σύγχρονοι ψηφιακοί επεξεργαστές μετατοπίζουν πολύ θόρυβο σε υψηλότερες συχνότητες.
Impedance:
Το ηχείο θα πρέπει να είναι ένα εύκολο φορτίο για τους ενισχυτές - γι' αυτό η μέση αντίσταση είναι υψηλότερη από ένα συνηθισμένο ηχείο 4 Ω. Έχει επίσης μια αντιστάθμιση στη μεσαία ζώνη για να διευκολύνει τους ενισχυτές λυχνίας.
Distortion:
Τα σύγχρονα ηχεία θα πρέπει να είναι ικανά να αποδίδουν χαμηλή παραμόρφωση ακόμη και σε υψηλότερες στάθμες. Κάτω από τις μετρήσεις @87dB και στα 96@
Mid/Bass Driver
Το πηνίο φωνής 36 χιλιοστών της μονάδας ήταν μια σχετικά απλή επιλογή. Χρησιμοποιεί μια περιέλιξη μήκους 18mm από σύρμα χαλκού 2 στρώσεων σε ένα μη μεταλλικό μορφοποιητή TIL (το TIL είναι ένα μείγμα υαλοϊνών / εποξειδικού υλικού ). Το σχήμα του μαγνήτη βελτιστοποιήθηκε, χρησιμοποιώντας προσομοίωση, ώστε να έχει την καλύτερη γραμμική συμπεριφορά BL και πολύ χαμηλή μεταβολή της επαγωγής κατά την κίνηση του πηνίου. Αυτό σας δίνει το χαμηλότερο επίπεδο γραμμικής παραμόρφωσης και παραμόρφωσης ενδοδιαμόρφωσης και είναι σαφώς διαφορετικό από το σύστημα μαγνήτη που χρησιμοποιήθηκε τις παλιές ημέρες. Ο κύριος μαγνήτης είναι τύπου φερρίτη, ο μαγνήτης αντιστάθμισης ροής μειώνει το αδέσποτο πεδίο του μαγνήτη και ρυθμίζει το σωστό BL για το μέγεθος της καμπίνας. Ένας δίσκος Νεοδυμίου στο πολικό κομμάτι έκανε το BL πιο γραμμικό και ένα μεταλλικό πώμα φάσης βοηθά στην απομάκρυνση της θερμότητας από το πηνίο. Όλα τα εξαρτήματα είναι τοποθετημένα σε ένα πολύ ισχυρό πλαστικό σώμα γεμάτο υάλου που κατασκευάστηκε από το μηδέν. Το υλικό επιλέχθηκε για το συνδυασμό ακαμψίας και καλής απόσβεσης.
Ένας οδηγός 7" σχεδιασμένος για χρήση σε ηχείο με θύρα εκτόνωσης καθώς και αντιστάθμιση για πηνίο αέρα υψηλότερης αντίστασης. Η επιλογή του πολυπροπυλενίου ως υλικού κώνου καθορίστηκε από την αρχή. Το πολυπροπυλένιο είναι ένα ωραίο υλικό - πολύ σταθερό, μπορεί να κατασκευαστεί με διαφορετικό υλικό πλήρωσης όπως το MICA και μπορεί ακόμη και να χυτευτεί με έγχυση για παράξενα σχήματα ή παραλλαγές στο πάχος. Σε συνδυασμό με ένα περιτύλιγμα από καουτσούκ χαμηλής απόσβεσης, αποδίδει πολλή δυναμική με πολύ χαμηλό χρωματισμό.
Tweeter
28mm VC για καλύτερη απόδοση στο χαμηλότερο άκρο του εύρους του τουίτερ. Ο ίδιος ο θόλος είναι κατασκευασμένος από κράμα αλουμινίου με πρόσθετη κεραμική επίστρωση για την αύξηση της ακαμψίας. Μαζί με το υφασμάτινο περίβλημα και έναν διαμορφωμένο δακτύλιο ελέγχου λειτουργίας, η κορυφή συντονισμού του τουίτερ είναι περίπου στα 30kHz, μετατοπίζοντάς το έξω από το όριο των 20kHz της ανθρώπινης ακοής. Το σύστημα μαγνητών χρησιμοποιεί μαγνήτες φερρίτη και έναν βελτιωμένο συνδυασμό κοιλότητας για την ελαχιστοποίηση της παραμόρφωσης. Ο φερρίτης είναι το καλύτερο υλικό για ένα τουίτερ αν δεν απαιτείται μικρό μέγεθος. Προσφέρει πολύ περισσότερο "αέρα" πίσω από τον θόλο και το περίβλημα και αποφεύγει τη συμπίεση και την αρμονική παραμόρφωση λόγω πολύ μικρών κοιλοτήτων. Ένα χάλκινο καπάκι στο μαγνήτη μειώνει την παραμόρφωση και αυξάνει τη στάθμη στις πολύ υψηλές συχνότητες. Στο τουίτερ δεν χρησιμοποιείται κυματοδηγός για ηχητικούς λόγους. Για την προστασία του θόλου έχει προστεθεί μια οβάλ ασύμμετρα τοποθετημένη διάτρητη μεταλλική σίτα. Αυτό το τμήμα δεν αφαιρείται και χρησιμοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της διαμόρφωσης του ηχείου. Η ογκώδης μεταλλική πλάκα του τουίτερ ακουμπάει το περίβλημα μόνο σε 4 σημεία γύρω από τις βίδες (ιδέα που λήφθηκε από τον Roy George της NAIM με τις ευλογίες του) για να μειωθεί η μεταφορά ενέργειας μεταξύ του τουίτερ και του διαφράγματος του περιβλήματος και της καμπίνας. Το τουίτερ έχει τη δική του θήκη μέσα στη καμπίνα.
Specifications
Frequency Response: | 40Hz – 23kHz (-6dB) 33Hz – 25kHz (-10dB) |
Average Impedance: | > 6 Ohm |
Minimum Impedance: | 4.3 Ohm @ 160Hz |
Sensitivity: | 87dB @oe2.823V / 1m |
Distortion: | 0.2% THD @ 1W |
Crossover Frequency: | 2700 Hz |
Bass Unit: | High Power 7“, 35 mm voice coil diameter, Hybrid Ferrite and Neodymium magnet, injection molded cone with variable thickness and Mica filling. Low hysteresis rubber surround. |
HF Unit: | 28 mm tweeter with Aluminum/Ceramic compound dome and no Ferrofluid |
Dimensions: | 491 x 250 x 385 mm (HWD) Stand: recommended height 515 mm |
Weight: | 16 kg without stand |
Finish: | Walnut, White semi matte, Black semi matte |
Cabinet: | Reflex loaded, damped Sandwich panels, one dimensional braces, Low Noise Port, Duo Frontpanel |
Terminal: | German made Low Metal Mass 4 mm Banana terminal |
Validate your login